Aan uw voeten

Praktijk sluiting door tweede Lockdown.

Helaas heb ik mijn praktijk moeten sluiten. Op maandag 14 december heeft de Overheid besloten dat Nederland ditmaal in een echte Lockdown moet om het Corona virus onder de duim te kunnen houden. Hoe vervelend dat ook voor velen van ons is, laten we ons met zijn allen aan de regels houden zodat deze Lockdown niet voor niets zal zijn.
 
De contactberoepen moeten tot tenminste 19 januari hun deuren sluiten. Laten we hopen dat we daarna weer wat meer kunnen en de praktijk weer open mag. Wellicht moet u hierdoor éen of twee behandelingen overslaan tot die tijd. Heeft u vragen of advies nodig i.v.m. medisch noodzakelijke voetzorg neem dan contact met mij op via WhatsApp of mail. 
 
Een algemeen advies voor uw voeten om deze periode goed door te komen luidt;
* Dagelijks een voetzalf gebruiken voorkomt veel leed.
* Indien het moeilijk voor u is om de nagels te knippen, vijl deze dan.
* Bij overtollig eelt, gebruik een puimsteen of  een goede voetvijl.
* Mocht u drukplekken tussen de tenen hebben of op andere plekken van de voet dan helpt wandelwol.
* Houdt uw voeten in beweging door bijvoorbeeld met een tennisbal onder de voet te rollen of hiervoor een massagespikebal te gebruiken.
 
De voetenzalf, voet- nagelvijl, wandelwol, massagebal zijn bij mij te koop. Stuur hiervoor ook een e-mail of WhatsApp.
 
Pas goed op uzelf en blijf gezond!
 
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail
 
What do you want to do ?
New mail

De Pedicurepraktijk is weer geopend met inachtneming van de RIVM richtlijnen. 

Indien u één van de onderstaande symptomen heeft, kan er geen behandeling plaatsvinden.

* Hoesten, niezen, keelpijn en/of verkoudheid,

* Benauwdheid, longontsteking,

* Koorts,

* Als u recent in contact bent gekomen die COVID-19 heeft,

* Wanneer u korter dan 2 weken geleden genezen bent van COVID-19,

* Indien één van uw huisgenoten één van bovenstaande klachten heeft.

 

Na het maken van een afspraak zal u een mail ontvangen met de maatregelingen die ik genomen heb.

 

Zomersluiting is van maandag 13 juli t/m 9 augustus.

 

Welke schoenen of blote voeten?

Inleiding door Ancilla

 

Bekijk de video:

 

Vrolijke, frisse voeten!

Oplossingen die nare geurtjes laten verdwijnen en zorgen voor frisse voeten. Iedereen heeft zwetende voeten en de één zweet meer en sneller dan de ander. Zweet stinkt niet! Maar de bacteriën die zich in vochtige omgeving goed thuis voelen wel.

De oorzaak van nare geurtjes

Schoenen en sokken met onvoldoende ventilatie

IMG20190117100544294

  • Koop schoenen van natuurlijke materialen (ook het binnenwerk van de schoen) of draag open schoenen.
  • Draag geen synthetische sokken of panty’s als je zweetvoeten wilt voorkomen. Maar kies voor katoen, bamboe of wol. Deze natuurlijke materialen nemen vocht op en zijn ademend.
  • Laat schoenen minimaal een dag luchten en drogen. En gebruik hierbij een schoenspray om de bacteriën en schimmels te doden. Of gebruik de Clean en Green deze droogt de schoenen in korte tijd, maakt de schoenen ook aan de binnenkant vrij van bacteriën schimmels en virussen.
  • Trek minimaal elke dag schone sokken aan en was ze binnenstebuiten op 60 graden.

Matige hygiëne

IMG20190117102612147

  • De voeten wassen met water ZONDER zeep.
  • Droog de voeten goed af, met name tussen de tenen.
  • Masseer de voeten licht in met een verfrissende voetencreme van bijvoorbeeld Alverde met Citrus en Echinacea of gebruik een speciale zalf voor transpirerende voeten. De zalf van Pedicare geeft goede resultaten bij overmatige transpiratie.
  • Trek daarna schone sokken aan.

 

Overtollig eelt

  • Eelt kan mede zorgen voor stinkvoeten. Bacteriën en schimmels zijn op zoek naar vocht en warmte. Bij zweetvoeten neemt eelt veel vocht op, dit zorgt ervoor dat de bacteriën maar door kunnen groeien.
  • Een pedicure kan je helpen met het verwijderen van te veel eelt.

 

Lichamelijke conditie

  • Zoals bijvoorbeeld overgewicht, menopauze, diabetes, schildklierafwijking
  • Maar ook stress en spanning, alcoholgebruik en uiteraard grote lichamelijke inspanningen.

Na een heerlijke lange warme zomer, nu een hele koude winter met sneeuwpret en ijsplezier?

voetafdruk-sneeuw

Tijd voor dikke sokken en warme laarzen dus! Veel mensen, vooral vrouwen, hebben in de winterperiode last van koude voeten. Sommigen hebben hier zelfs het hele jaar door last van. Kortom: je voeten kunnen wel wat extra aandacht gebruiken.

Koude voeten worden vaak veroorzaakt door een verslechterde bloedcirculatie. Met name factoren als hormonen spelen hierbij een belangrijke rol. Vrouwen zijn gevoeliger voor kou dan mannen; zij hebben een andere biologische thermostaat. Het lichaam transporteert het bloed voornamelijk naar de belangrijkste organen, waardoor er minder bloed naar de voeten en de handen stroomt en deze sneller koud aanvoelen. Het oude spreekwoord 'vrouwen hebben koude handen en voeten, maar een warm hart', is dus echt waar. Ook factoren als een slechte conditie, een verminderde functie van het hart en bloedvaten, nauwe schoenen, roken, weinig beweging of lang staan kunnen koude voeten veroorzaken. Daarnaast hebben diabetes en reuma invloed op de temperatuur van de voeten.

Wintervoeten 
Er is een verschil tussen wintervoeten en koude voeten. Bij wintervoeten is er sprake van pijnlijke, rode bulten die vaak gepaard gaan met jeuk. Ze ontstaan doordat bloedvaten zich niet optimaal aanpassen aan de temperatuurwisselingen. De klachten verdwijnen meestal als de buitentemperatuur in het voorjaar weer stijgt.

6 tips om koude voeten te voorkomen 
Met deze tips gaan de voeten een warme winter tegemoet.

  • Draag in de winter goed passende sokken (eventueel twee paar) en warme laarzen.
  • Wandelwol, om de tenen heen gewikkeld, houdt het heerlijk warm.
  • Draag geen strakke kleding, zodat de bloedtoevoer optimaal is.
  • Verwarm je bed met een pittenzak of kruik
  • Verzorg de voeten met een verwarmende voetencrème, met bijvoorbeeld gember. Deze crème stimuleert de doorbloeding.
  • Doe voetoefeningen als je veel staat of stilzit om de doorbloeding te stimuleren. Neem bijvoorbeeld een tennisbal  of massage prikkelbal en beweeg de voeten over de bal zodat de bal gaat rollen of masseer de onderbenen met de bal.

Remedie bij wintervoeten 
Bovenstaande tips tegen koude voeten kun je ook toepassen bij wintervoeten.

Aanvullende tips

  • Wisselbaden (afwisselend warm en koud water) stimuleren de bloedsomloop. Neem twee tot drie minuten een warm voetenbad. Dompel de voeten daarna twee tot drie seconden in koud water. Doe ze vervolgens weer in warm water. Herhaal dit zo'n zes tot acht keer.
  • Een voetmassage kan de pijn en de jeuk verlichten. Ik adviseer om ondanks de jeuk niet te krabben. Het masseren met een lekkere voetboter van bijvoorbeeld Alverde, helpt ook om de droge huid te voorkomen.
  • Vermijd extreme warmte, dus warm de voeten niet op vlakbij een kachel of open haard.
  • Je kunt een afspraak maken met de huisarts voor eventuele medicatie.

Koude voeten kuur 
Je kunt de doorbloeding van de voeten stimuleren met een voetzolenbadje. Neem een teiltje met een laagje warm water (ongeveer één cm), los daarin één eetlepel (Dode Zee)-zout op en plaats de voeten erin. Doordat er weinig water in zit, kunnen de voeten beter tegen de warmte. Droog de voeten na drie tot vier minuten. Je merkt direct dat de doorbloeding gestimuleerd wordt. Om het effect te optimaliseren kun je na het voetenzolenbadje een verwarmende voetencrème aanbrengen. Herhaal deze behandeling een aantal keren per week. Je zal je meer ontspannen voelen en merken dat je voeten niet meer zo koud aanvoelen.

Verwarmende thee 
Wie koude voeten heeft, hoeft geen kacheltje onder zijn of haar voeten te monteren. Het geheim is: hibiscusthee! Neem één koffielepel gedroogde hibiscusbloemen en laat deze tien minuten trekken in kokend water. Drink hiervan tweemaal per dag een kopje.